Reisipäevik väidab, et ärkasime
sellel pühapäeval kella 9 paiku ning ega ei jää muud üle, kui seda kirjapandut
uskuda. Nagu eilse päeva jutus sai mainitud, on tänase päeva eesmärgiks jõuda
Kaikourast Pictonisse. Võttes lahti Google Mapsi, tundub see üsna lihtne ja ka
kiire ülesanne – mööda rannikut ühendab neid linnasid maantee number 1, vahemaa
on 156 kilomeetrit ja eeldatavalt on see võimalik läbida ligikaudu kahe
tunniga. Tavaline Tallinn-Tartu ots, milleks sellele tervet päeva kulutada?
![]() |
Varisenud mäekülg |
Pictonisse sõitmise alternatiiviks oli siis Kaikoura Sisemaa Tee
![]() |
Rahu, ainult rahu |
Kella kümneks olime „complimentary“ kakaod ja poest ostetud šokolaadipirukad ära konsumeerinud ning valmis teele asuma. Toa ukse avanedes tervitas meid ootamatult pahvak jahedat õhku ning seenevihm, eilsest kuumusest polnud enam midagi järel. Auto temperatuurinäidik oli veendumusel, et Celsiuse skaala järgi mõõdetavaid kraade on hetkel pakkumisel vaid 13 tükki.
![]() |
"...nende kõrvale olid tehtud ajutised kergsillad." |
Teele! Olles pärit tasaselt maalt, kus suurim probleem, mis ühe suure maanteega lumevälisel ajal juhtuda saab, on löökauk või suur lomp, olin ma siinkandis ikka parajalt naiivne ullike. Nimelt leidis GPS, et jah, sinna Sisemaa teele minekuks võib ju põhimõtteliselt sõita „tavalist ja igavat“ marsruuti pidi, aga ägedad ja nutikad seiklejad lõikavad natuke Kaikoura linnakese servast ning võidavad niimoodi lausa 3 kilomeetrit! Jah, ma olin veidi skeptiline, olles näinud viimastel päevadel maavärina purustusi, kuid see „äge ja nutikas“ seikleja minu sees ütles, et kuule, ühtegi keelumärki ja tupikusilti siin ju ei ole, järelikult pole probleemi. Ning ikkagi 8 kilomeetri pikkune ots 5 kilomeetriga! Ära mõtle!
No ja ei mõelnudki. Esimesed neli kilomeetrit oli mõnus asfalttee ja juba panin mõttes enda tarkuse kiitmiseks nelke ja
![]() |
Vihmane päev |
Mõnesaja meetri pärast tuli järgmine maksahaak ning sel korral anti see pesapallikurikaga ja siis veel paar pauku maaslamajale kindluse mõttes otsa ka. Jälle jõesäng. Seekord veega. Laiust nii 15 meetrit, vool kiire, sügavus „a-kust-mina-peaks-teadma“-cm. GPS näitas, et Sisemaa teeni oli jäänud täpselt 400 meetrit – selle 3 kilomeetri säästmine oli niiiii lähedal. Just selle ahastuse laineharjal tuli mööda teed üks maastur (korralik Toyota Hiluxilaadne – katusele veetud õhu sissevõtu toruga) ning tema tuli täiesti rahulikult jõest läbi. Vaid kahel korral viskas vett üle kapoti. Selge siis.
13 kilomeetrit hiljem olime taas sama paiga lähedal, sel korral siis „õigel pool“ jõge. Ehk siis „ägeda ja nutika“ sisemise tüübi kuulamise tõttu olime 8 kilomeetri läbimiseks sõitnud 18 kilomeetrit. Sisemine äge ja nutikas seikleja vaikis. Noh, vähemalt olime kogemuse ja loo võrra rikkamad. Tarkusetera tulevikuks – mägedes ja analoogses riskipiirkonnas tuleb sõita füüsiliste viitade, mitte GPS ega sisetunde järgi. Mulle tundub, et ma olen mõnes oma varasemas reisikirjas midagi sellist juba kirjutanud. Võimalik, et ka paar korda…
Esimesed 30-40 kilomeetrit sellest sisemaa maanteest läbisime keskmiselt kiirusega 30 km/h tunnis, sest tee oli küll avatud, kuid sõna „avatud“ on ka ainus omadussõna, millega kirjeldada sõidutee kvaliteeti. See ei olnud hea, rahuldav või halb, tee oli avatud. Nagu rannikulgi, oli tee tugevalt laines, täis pragusid ja auke (millest suurimad olid küll täidetud), mitmes kohas ka ära vajunud. Kohati oli avatud vaid üks sõidurida, sest teise rea peal laiutas sinna astunud (varasemalt tee kõrva lösutanud) mägi. Mitmed sillad olid muutunud kasutuskõlbmatuks ning nende kõrvale olid tehtud ajutised kergsillad. Ühesõnaga, sõita sai, kuid rahulikus tempos. Liiklus maanteel praktiliselt puudus, kuigi see oli nüüd teelõik, kus oleks tahtnud, et iga paari minuti tagant mõni auto vastu tuleb. Et kui midagi juhtub, siis saad kindel olla, et abi tuleb.
![]() |
Kaunid sisemaa maastikud |
![]() |
Väike teeäärne mägijõgi |
![]() |
Mäed muutusid rohelisemaks |
Esimese pikema peatuse tegime teisel pool mäeahelikku, pärast Lewis Passi läbimist, Maruia kose juures. Nagu päris mitmed asjad siinkandis, on ka see kosk seotud maavärinaga. Kuni aastani 1929 polnud olemas mingit koske, oli vaid Maruia jõgi. Siis aga raputati maapind kenasti läbi ning jõekaldal kõrgunud mäekülg varises alla ning surus jõe otsima uut sängi. Juhtumisi tähendas see seda, et uus säng hakkas jooksma üle kohast, mis varem oli olnud jõe kallas. Kui alguses oli selle kose kõrgus vaid 1 meeter, siis aegade jooksul on jõgi kõik vanas sängis olnud kruusa minema tassinud ning täna on joa kõrgus juba 11 meetrit.
Oli küll üsna kuiv periood ning kosk just väga lai ja veerohke ei olnud, kuid kena vaatepilt oli see sellegipoolest. Igatahes väärt seda 5 minuti pikkust jalutuskäiku parklast. Naine siiski loobus sellest võimalusest, sest päike oli taas väljas ning hoolimata rohkest aaloekreemitamisest, oli nahk endiselt õrn ning ta ei soovinud põletust süvendada. Mina võtsin riski, kuid katsin ennast rohkem kinni. Kuigi isegi siis tundsin, et taas on päike äärmiselt intensiivne ja see 10 minutit jalutamist edasi-tagasi oli suhteliselt maksimum, mis varjust väljas olla.
Teise pikema peatuse tegime Murchinsoni linnas ning seal sõime lõunat. Naine julges siin sisemaal riskida mereannikokteiliga, mulle tundus apetiitne burger praemuna ja steigiga. Hinnad olid Uus-Meremaa kohta uskumatult odavad (vastavalt 10,5$ ja 8$) ning selle uskmatuse eest ka saime täpselt selle, mille eest maksime. Krevetikokteil oli selline ühekülgne sula ning burgerit iseloomustaksin järgnevalt: „Meh.“ Ehk siis mingit toiduelamust ei saanud, kuid loetud hulga (toit)aineid siiski manustasime. Võis isegi juhtuda, et mõni nendest ainetest äkki polnudki väga kahjulik. Et natukegi lõunasöögist rõõmu tunda, otsisime ühe looduskauni koha (loe: pidasime suvalises kohas tee ääres kinni) ning sõime magustoiduks Kaikoura poest soetatud mustikapirukat.
![]() |
Tavaline vaade autoaknast |
![]() |
Mäed, mäed ja mäed |
![]() |
Rotoiti järv |
Peagi pärast seda algas Uus-Meremaa kuumim veinipiirkond Marlborough, kust tuleb maailma parim Sauvignon Blanc (seda ei ole mina välja mõelnud, antud väitel on lubanud üle oma huulte lipsata ka mitmed veinigurmaanid). Lisaks mainitud viinamarjasordile kasvab siin ka teisi ning tehakse ka punast veini ja vahuveine, kuid Sauvignon Blanc siiski valitseb siinseid ääretuid viinamägesid. Ning riigi kontekstis on Marlborough’s 70% Uus-Meremaa viinamägedest ja siin toodetakse kolmveerand kõikidest riigi veinidest (kusjuures peaaegu 90% eksporditavatest veinidest).
Miks see piirkond niimoodi veinimaailmas õitsele lõi, tulenes sobiliku kliima ja pinnase koosmõjust. Lõunasaare kirdenurk on mägedega piiratud viljakas org, kus suve- ja sügispäevad on tavaliselt päikeselised ja soojad (mis tagavad pika kasvuperioodi),
![]() |
Wairau org Marlborough's |
Aga reklaamitud erinevat kliimat siin piirkonnas tajusime meiegi. Kuigi ööni oli veel aega küll ja küll, kukkus temperatuur mõnekümne kilomeetriga pooleks. Kui Rotoiti järve ääres oli veel mõnusalt soe (25 kraadi), siis Marlborough regiooni veinipealinnas Blenheimis näitas auto termomeeter välisõhu soojuseks 13 kraadi Celsiust! Ka see muutus ei soodustanud mõnda pikemat peatust ja nii veeresimegi edasi ning kella 5 paiku jõudsime Pictonisse. Siin oli õnneks paar halgu ilmakaminasse juurde visatud ja õues sai viibida 16-kraadises karges õhtus.
Bellbirdi motelli leidsime kiirelt üles ning kiire kommentaar öömaja kohta võiks olla umbes selline, et magamiseks sobib küll.
![]() |
Bellbirdi motellituba |
Hommikuni oli aga veel aega ning tegelikult kõht juba ammu pinnis, et millas see õhtusöögi aeg võiks kätte jõuda. Motelli kõrval asunud väikepoest me kahjuks ei leidnud midagi sellist, mida oleks tahtnud suhu pista, mistõttu sõitsime küla
![]() |
Kööginurk |
Manustasime need gurmeeroad toas „Ironcladi“ filmi vaadates ning naine tegi samal ajal ka veel järgmiste päevade plaane. Ju siis ei olnud nii haarav linateos. Kui film lõppes, lõpetasime ka oma päeva ning kustutasime viimast korda Lõunasaarel tule.
![]() |
Tänase päeva sõit |
![]() |
Meie Lõunasaare ringreis (kliki peale, et suuremalt näha) |
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar