Ärkasime kella 9 paiku, sest soov oli
hiljemalt kell 10 check-out ära teha ning päevaga pihta hakata. Vastupidiselt
eilsele, kus me enamuse päeva veetsime ringi sõites piirkondades, kus teisi
inimloomi ei olnud, oli tänane põhieesmärk tutvuda Christchurchiga. Või
vähemalt sellega, mis linnast alles oli. Ning kuna järgmine ööbimispaik oli
broneeritud 200 kilomeetrit põhja pool asuvasse Kaikoura linna, tuli arvestada
ka sellega, et mõistlikul ajal sinna jõuda. Sinna viiv otsetee nimelt on avatud
vaid päeval kella 06-20.00, sest novembris Kaikoura piirkonda rappinud
maavärina jälgi alles likvideeritakse. Mõni nädal tagasi oli see tee veel
täiesti suletud, seega me täpselt ei teadnud ka seda, et mis seisukorras
maantee üldse olla võiks. Aga kõigest järjepanu.
Alustasime oma päeva üpris tavatult –
külastasime motelli lähistel asuvat outlet-poodide keskust. Minu peamine
eesmärk oli hankida mõistliku hinnaga riigi ragbikoondise (Maori All Blacksi)
särk, kuid teisene soov oli ka niisama kaubandusega tutvuda ja võimalikke
soodustusi enda huvides ära kasutada. Ragbisärgiga oli mäletatavasti see lugu,
et käesoleva hooaja hõlsti eesti soovitakse 150 raha (nagu me Cromwellis
kogesime) ning see läheb vastuollu minu uskumustega. Peamiselt selle
uskumusega, et ükski T-särk ei ole niipalju väärt. Outlet-poodides müüakse aga
vahest eelmise hooaja kraami olulisemalt õiglasemate hindadega. Tegelikult ma
läheksin isegi nii kaugele, et oleksin valmis ostma odava üle-eelmise hooaja
särgi ja siis taluma neid põlglikke pilke tänaval, mida ajast ja arust särgiga
ringi käivaid inimesi tabada võivad.
Kahjuks selles poodide kogumis õiget
spordipoodi polnudki, küll oli seal hulk teisi põnevaid ja vähempõnevaid kaupluseid,
nii et natuke aega me seal ikkagi ära kulutasime. Kuigi Aucklandis olime seda
silti juba näinud, siis siin selgus, et „M*nns Man Store“ on lausa poodide
kett. Tärni asemel käib u-täht, et asi selge oleks. Oleks siis lihtsalt selline
obstsöönse nimega isik, kellel on pood. Ei, tal peab olema meestepood. Igatahes
sisse ei läinud ning poebrändi nime (ja naeruväärselt suure logoga) t-särki ka
seetõttu hetkel ei oma.
Küll aga kolasime teistes, viisakama nimega ärides ning naine leidis ühest endale isegi kleidi ja teisest pluusi, mis peale
vaatamisel olid tema omad, kuid mingil põhjusel olid siin poelettidel ja
hinnasildid küljes. Tegime siis omandisuhtes korrektuuri ära. Kaubakeskusest
minema sõites õnnestus mul reisi jooksul esimest korda ka ringteel vales suunas
keerata. Õnneks oli tegemist kaubakeskuse parklasisese ringteega ning teised
autod mulle ette ei jäänud (loe: keegi ei näinud seda liiklusalast fopaad),
kuid ise olin küll üpris nördinud. Kuidas siis nüüd, kus paar nädalat on valel
pool teed kenasti ära sõidetud, see kodumaa nüüd lihasmälus järsku meelde tuli?
 |
Töö käib |
Kesklinnas proovisime taaskord GPS järgi
orienteeruda lootuses, et vähemalt mõne parkla leiab selle abil üles, kuid see
oli asjatu lootus. Lõpuks parkisime sinnasamasse, kuhu üleeile õhtul auto
jätsime. 12 tunni parkimise eest küsiti 4 dollarit, seega hinna mõttes ikka
päris odav (võrreldes näiteks Tallinnaga, kus see oleks keskmine tunnihind).
Linna süda oli sealt kiviga visata, kuigi see analoog ei ole tegelikult vist
kohane. Esiteks ei oleks viisakas niigi räsitud linnas kiva loopida ning
teiseks oli südalinn üsna trööstitu. Alles nüüd, päevavalges, ilmnes see, mida
 |
Skulptuur "Karikas" linna südames |
tegelikult
tähendab fraas, et „Christchurchi südalinn hävines maavärinas“. 6 aastaga on
mitmeid hooneid suudetud renoveerida ja ka mõned uued ehitada, kuid tundub, et
enamus auru on läinud ikkagi jäädavalt kahjustada saanud hoonete lammutamisele
(mis siis väljendus tohututes tühjades platsides keset linna) või siis nendele
ligipääsu piiramisele (mis siis väljendus tervete kvartalite ümber aedade
ehitamisele).
Mis siis aastatel 2010 ja 2011 täpsemalt
toimus?
4. septembril 2010, veidi peale poolt viit
hommikult toimus 7.1 magnituudine maavärin, mille epitsenter oli
Christchurchist 40 kilomeetrit läänes, 10 kilomeetri sügavusel maa all. Seda
 |
Kunagine peapostkontor ootab remonti |
maavärinat nimetataks Canterbury maavärinaks, kuna kese asus Canterbury
regioonis. Kuigi värin oli võimas, siis selles keegi õnneks surma ei saanud.
Enamus inimesi olid sel ajal oma kodudes ning kodud on sealkandis ikkagi
ehitatud arvestades sellega, et maa kogu aeg väriseb. See muidugi ei tähendanud,
et kõik pühkisid riietelt tolmu maha ja läksid
 |
Üks paljudest lammutamisel olevatest hoonetest |
eluga edasi. Christchurchi
eluolu keerati ikka korralikult pea peale. Elektrivarustus küll taastati
kiirelt, kuid kanalisatsioon oli saanud raskeid kahjustusi ning mitmed
veevarustustorud olid puruks. Elanikel soovitati kraanivett mitte tarbida ning
kehtestati ka komandanditund (öösel oli väljas liikumine keelatud), sõjavägi
toodi tänavatele. Need kaks viimast meedet olid eelnevatest suurematest
maavärinatest saadud õpikohtade tulemus – kui äride ja ka korterite omanikele
piirati ohupiirkondade majadele ligipääs (et need saaks asjaomaste asutuste
inimeste poolt üle kontrollitud), siis kasutasid seda olukorda ära kriminaalid
ja kasutasid öö varju rüüstamiseks.
Ehk siis justkui läks kõik õnneks. Mida aga
see maavärin kaasa tõi, olid järeltõuked. Põhimõtteliselt igal kuul (sh
septembris)
 |
Ehituse lõpujärgus olevad hooned |
toimus vähemalt üks 5-palline ja sadu pisemaid järeltõukeid
(näiteks 2. Jõulupühal toimus 32 tuntavat järeltõuget). Kõik need olid siiski
suhteliselt väikeste kahjude põhjustajad kuni siis 22. veebruarini 2011.
Tol päeval, 6 aastat ja 2 päeva tagasi, 8
minutit enne kella üht päeval rappus maa taaskord ning seekord oli epitsenter
päris linna külje all, vähem kui 7 kilomeetri kaugusel Christchurchi
kesklinnast ning vaid 5 kilomeetri sügavusel maa all. Magnituude oli küll
natuke vähem – 6,2 - kui septembrikuisel Canterbury värinal, kuid tagajärjed
olid linna jaoks
 |
Kasutuskõlbmatu kvartal, piiratud ligipääsuga |
katastroofilised. Hukkus 185 inimest ning ligikaudu 2000 sai
veel vigastada, tegemist oli Uus-Meremaa ajaloo ühe hukkunuterohkeima
õnnetusega. Üle poole (115) neist said surma Canterbury telemaja
kokkuvarisemise tagajärjel ja veel 18 PGC House nimelise hoone kokku
kukkumisel. Kusjuures mõlemad hooned olid kannatada saanud ka eelmises
maavärinas, kuid linnavõimud olid lubanud majad siiski kasutusse võtta. Kõige
rohkem saigi kahjustada kesklinn ning kuna värin toimus päevasel ajal, siis see
põhjustas ka sellisel hulgal inimohvreid. Pooled hukkunud olid kohalikud,
pooled aga turistid.
Lisaks kaotatud inimeludele hävines või
muutus kasutuskõlbmatuks pool Christchurchi kesklinnast. Ja see ei ole
liialdus,
 |
Kaardi järgi peaks siin olema tihe äritänav |
järelkontrolli käigus sai kesklinna majadest ligikaudu 50% punase või
kollase märgise, mis piiras ligipääsu nendele hoonetele. Aastaks 2015 oli
ligikaudu 3000 hoonest 1240 lammutatud ning nagu piltidelt näha, siis tööjärg
on ees veel päris piisav.
Sellest, millised jõud olid mängus, annab
aimu lisaks purustustele ka näiteks asjaolu, et Christchurchi kõrgeim hotell –
26-korruseline Hotel Grand Chancellor – nihkus oma asukohast poole meetri võrra
ning üks
 |
Poolik maja oma järge ootamas |
külg vajus ka meetri võrra madalamale. Õnneks hoone kokku ei kukkunud
ja see lammutati hiljem edukalt, kuid sarnaseid näiteid oli väga palju.
Nii hästi kahjuks ei läinud linna ühel kuulsaimal
vaatamisväärsusel – anglikaani katedraalil. Selle torn kukkus sisse ning ka
ülejäänud hoone
 |
ChristChurchi katedraal |
sai ränki vigastusi nii et võeti vastu raske otsus kirik
lammutada. Mõeldud, kuid mitte tehtud, sest plaanile tekkis tugev opositsioon,
kes lausa kohtu kaudu peatas kõikvõimalikud lammutustööd. No ja siis vaieldigi
aastaid, et mida tohib teha ja mida mitte ning kes tohib üldse otsuseid vastu
võtta hoone tuleviku asjus, kes selle kõige eest maksab ja mis vormis selle
katedraali taastama peaks. Lõpuks, aastal 2018, saavutati kokkulepe, et
ChristChurchi olulisim Jumalakoda taastatakse endisel kujul (st
 |
Kurb vaatepilt |
endise
välimusega), kuid loomulikult siis tugevdatakse nii vundamenti kui seinasid, et
nood vastaksid moodsatele maavärinapiirkonna ehitusnõuetele. Arvatakse, et ehituse
peale kulub vähemalt 10 aastat, seega lähiajal veel seda kirikut otsima minna
pole põhjust.
Lisaks kesklinnale said kannatada ka
eeslinnad ning seal said hoobi peamiselt elamud. Ligikaudu 10 000 maja määrati
lammutamisele ja seose geoloogilise nähtusega, mis kannab nime vedeldumine,
tekkisid
 |
Värske ja väsinud |
linna piirkonnad, kuhu enam ei saagi midagi ehitada. Vedeldumine
tähendab seda, et pinnasele avaldatakse tohutut jõudu, mille tulemusel tahke
pinnas muutub hapraks ja vedelalaadseks. Christchurchi puhul tähendas see seda,
et see maapind, mille peal hoone vundamendid seisid, muutus kohati püdelaks
mudapudruks. Samaaegne maapinna vertikaalne ja horisontaalne liikumine tähendas
ka seda, et vähemalt mingi vigastuse said kõik linna hooned ja 80% vee- ning
kanalisatsioonitorudest olid mõnda aega rivist
 |
Mälestuste sild - sõdades hukkunute auks |
väljas. Viimasest tulenevalt
palusid võimud elanikel hakata koguma vihmavett ning terves riigis kuulutati
välja eriolukord, Christchurchi kesklinn suleti ja piirati taraga.
Taastamistöödega alustati koheselt ning
selleks saadi abi tervest maailmast. Nii taastati 70% majapidamiste veevarustus
ligikaudu nädalaga, tuhanded uusmeremaalased tulid vabatahtlikuna appi linna
 |
Cathedral Junction |
sodist puhastama. Ehitati ajutisi moodulelamuid ning leiti mooduseid, kuidas
eluga sujuvalt edasi minna (näiteks Canterbury ülikool hakkas pidama loenguid
suurtes välitelkides).
Kuigi sellest tragöödiast oli möödas
(täpselt) 6 aastat, siis nagu juba mainitud, oli vaatepilt endiselt üsna
trööstitu. Esmalt sattusime küll Cathedral Junctioni nimelisse kaubakeskusesse,
mis oli kenasti korda tehtud ning mille teeb eriliseks asjaolu, et keskust
läbistab trammiliin. Justnimelt läbistab, sest tramm sõidabki poodidega täpselt
samal
 |
Ettevaatust, tramm! |
korrusel – astud trammist välja ja võidki näiteks kohe istuda
juuksuritooli. Selles mõttes nutikas „leiutis“ – tõmbad ühele tänavajupile,
millel juhtumisi asub ka trammiliin, klaaskatuse peale ning juba ongi tegemist
väga erilise paigaga. Samas seal jalutades pidi siiski hoidma meeled ergana, et
ühest poest teise suundumisel mõni antiikne raudruun sinust kogemata üle ei
sõidaks. Kuna eranditult kõik trammid olid vanaaegsed ning peamiselt mõeldud
 |
Järgmine tuleb |
turistidele, siis õnneks oli neid kerge märgata (ja kui massin keskuse uksest
sisse sõitis, siis helistati alati kellukest ka).
Kuna me väga tihti muudesse poodidesse peale
toidupoodide ei satu, siis kasutasime võimaluse ära ning soetasime sealt
kojuviidavat nodi. Mina ostsin endale 10 dollari eest ühe ägeda Uus-Meremaa
tunnusgraafikaga T-särgi ning lisaks leidsime delikatesside poest kiivilinnu-
ja pingviinisita pakid. Need viimased olid siis mõeldud kingituseks. Kahjuks
selgus, et „Penguin poo“ ja „Kiwi droppings“ nime kandvad kotikesed olid
täidetud võltstoodanguga – mõlema sees olid šokolaadiga kaetud rosinad/pähklid.
Aga no sellest pettumusest hoolimata me need endale soetasime ning kodus kinkimisel
väikese naeru ka kätte saime. Samas naer oleks siis palju pikem olnud, kui
pakis oleks
 |
Siin peaks olema katedraali torn... |
tõepoolest olnud nende lennuvõimetute lindude väljaheited. Vähemalt
ma oleks küll nende üllatunud nägude üle naernud. Kakanali on teatavasti nali,
mis alati töötab.
Ostud tehtud, läksime edasi ning astudes
Cathedral Junctioni uksest välja keskplatsile, avanes see minevikutragöödia
täies mahus. Põhimõtteliselt olime kohe kunagise katedraali aia taga ning aia vahelt
piiludes sai siis näha, et mis sellest kaunist anglikaani pühakojast alles
 |
Toiduautode väljak |
oli.
Torni osa oli täielikult läinud, sest ülemine ots kukkus kokku ning alumine osa
jõuti lammutada enne kui kõik tööd peatati. See ei olnud küll paik, kus inimesi
hukkus, kuid kahju on ikkagi, kui selline kunstiteos rängalt viga on saanud.
Loodetavasti siiski ühel ilusal päeval tekib inimestel võimalus taaskord selle
(taastatud) kiriku uksest sisse astuda.
Katedraaliväljaku olid sellel päeval
vallutanud toiduautod ehk food-truckid.
Oma lõhnade eritamisega suutsid nad meie maitsemeeltele teha ebaausat, kuid
samavõrra efektiivset reklaami, mistõttu instinktiivselt koukisin rahakoti
välja ja silmad juba otsisid, et mida osta. Kuna kõht väga tühi polnud, siis
võtsime kahe peale ühe taco (küsiti
 |
Rusudest puhastatud platsid kesklinna südames |
selle eksootika eest 8$) ning otsustasime,
et jalutame selle saatel Papikatedraali juurde.
Teel sinna kõndisime me põhimõtteliselt läbi
katastroofi epitsentri. Hoolimata möödunud ajast, oli ka siin, kesklinna keskel
päris mitu kvartalit, millel oli aed ümber ja mille taga asuvad hooned olid kas
veidi kööbakil, suurte pragudega või poolenisti kokku kukkunud. Seda hävingut
nii lähedalt näha oli ikka päris karm kogemus. Ning mõelda vaid – kõik see
tekkis samasugusel kaunil päeval nagu täna. Päike siras taevas, inimesed
jalutasid ringi või tegid kesklinna büroodes tööd ning
 |
"...alad, kus seisis ehitustehnika..." |
järsku hakkas maa
rappuma ning maamunal oligi peaaegu 200 inimest vähem ja üks suurlinn
varemetes.
Mõned sammud edasi ja me olime ühel suurel ja
avaral väljakul. Kaardi järgi peaks siin olema tiheasustus, kuid tegelikkuses
laiusid siin suured alad, kus seisis ehitustehnika ja ladustati
ehitusmaterjale. See oli siis paik, mis oli suudetud juba varemetest puhastada
ning kuhu siis ühel heal päeval taas ehitama hakatakse. Platsi äärtesse olid juba
mõned uued
 |
Papikatedraal väljast ja... |
kõrghooned ka kerkinud ning kraanad olid püsti igas suunas, kuhu
vaatasid. Tööd on siis veel vähemalt paarikümneks aastaks, see on päris selge.
Aga siis juba Papikatedraal, ametliku nimega
Christchurchi
 |
...seest |
Üleminekuaja Katedraal. Kuna pärast maavärinat oli selge, et
lähiajal sinna kirikusse enam kogudusel asja pole, mõeldi kiirelt välja ajutine
asenduslahendus. Rõhutamaks asja ajutisust olid ehitusmaterjalideks papp, puit
ja klaas ning Jaapani arhitekti Shigeru Bani disain on tõeliselt õhuline ja
kerge. Konstruktsiooni põhielemendiks on pool tonni kaaluvad papptorud (mille
sees on lamineeritud puittalad), mida toetab otstes puitraamistik, mis on
 |
Klaasmosaiik |
omakorda kaetud klaasmosaiigiga. Torud toetuvad kaheksale merekonteinerile ning
katusematerjaliks on polükarbonplaadid. Ehitati see hoone valmis aastaga ning
istekohti on kirikus 700-le inimesele.
Mulle see ajutine katedraal meeldis. Väljast
paistis kirik üsna ilmetuna – justkui üks üleelusuurune kämpingumajake, kuid
sisemus oli väga lahe. Hästi lihtne, kuid selline mõnusalt valge ja ruumikas.
Värviline mosaiiksein töötas päikeselisel päeval samuti väga hästi.
Pärast selle vaatamisväärsuse üle vaatamist
jalutasime keskusesse tagasi ja püüdsime leida kohta, kus veidi tõsisemalt keha
kinnitada. Ega neid kohti ülemäära palju seal pole ning olles juba targemad,
otsisime restosid silma, mitte kaardi järgi. Nii sattusimegi ühe
 |
The Sushi Company |
büroo- või
kortermaja avarasse sisehoovi, mida palistasid nii kauplused kui ka paar
söögikohta. Kuna asusime maailma kuklapoolel, siis alustasime söögiga
loomulikult samuti teisest otsast ja võtsime alustuseks 2
mustika-juustukoogi-küpsisejäätist. Täiendavaks jäätisemotivaatoriks oli
muidugi ka soe ilm ning fakt, et me just olime jalutanud läbi kesklinna
tühermaa, kus polnud kuhugi päikese eest varjuda.
Kui magustoit söödud, sai asutud mõtlema, et mis
pearoaks võtta võiks ning õnneks lahenes „probleem“ iseenesest, sest naine
ütles, et tal tekkis hirmus sushiisu ja täiesti juhuslikult asus meie
jäätisenautlemise kohast kalarümba viskekaugusel toidukoht nimega „The Sushi
Company“. 10$ eest väljastati meile kaheksane sushisett lõhe ja kanaga (mis
ajast kana veelaseks sai?) ning kuna leti taga olid jaapanlased, siis võis
kvaliteedis ka enam-vähem kindel olla. Lihtsalt
 |
Fotogeeniline tramm |
teenindajaga oli hästi keeruline
viisakat suhtlust üleval hoida. Ühest küljest seetõttu, et tal oli väga räige
jaapani aktsent – kohati pidi ikka väga hoolsalt ja pingutatult kuulama, et
tuvastada asjaolu, et ta räägib vist inglise keelt. Raskeks tegi aga vestluse
peamiselt see, et ta rääkis… kuidas nüüd seda kirjeldada… ütleme, et kõige
täpsemaks vasteks oleks vast porgandihääl? No teate küll, sellist multikatest
tuttavat ininat, kus täiskasvanud inimene püüab rääkida kurgupõhjast
lapsehäälega. Ja no
 |
Varjuline jõekallas kesklinnas, taamal Mälestuste sild |
balansseeri siis seal kaljueendil, kaks kuristikku kummalgi
pool. Enamus aega püüad mitte naerma puhkeda, kui teisel pool letti selline Otto-Triinu ja Piilupart-Donaldi hääle ristsugutisega teenindaja pillub sinu suunas
küsilauseid, teisalt otsid sellest ininast endale tuttavaid sõnu või vähemalt
silpe, et nendest ise sõnu tuletada. Söögi me kätte ikkagi saime, sest need
setid olid juba eelpaketeeritud ja sai näpuga näidata, et seda tahan. Aga mida
ta meilt veel tahtis, pole aimu ka mitte.
Kõht täis, jalutasime järgmise
vaatamisväärsuse juurde, milleks oli „Re:Start Mall“ nime kandev kaubakeskus.
Ka see „ehitis“
 |
Re:Start mall |
on maavärina tagajärg. Pärast maavärinat oli kesklinn varemeis
ja suletud, kuid kui esmased koristustööd said tehtud ja ohtlikele majadele
ligipääs piiratud, hakati mõtlema, et kuidas inimesi kesklinna tagasi saada. Ei
tahetud lasta sellisel asjal juhtuda, et linna südamest saaks mahajäetud koht,
kuhu ristiinimene ei satu. Ning kus inimestel tänapäeval hängida meeldib? Ikka
kaubakeskuses! Selleks tekitatigi kesklinna ühele tühjale platsile
merekonteineritest kaubamaja. Ja idee
 |
Oi Manawa Canterbury Maavärina memoriaal |
töötas, sest „Re:Start mallist“ sai
kohalike ja ka turistide seas väga populaarne paik. Avamine toimus oktoobris
2011 ning esiti pidi olema see väga ajutine (lepingud poodnikega tehti alguses
6 kuuks), kuid tänu populaarsusele oli selle ajutise koha eluiga üle 7 aasta.
Kaubamaja suleti alles 2018 aasta lõpus.
Ega ta nüüd mingi väga kaunis ehitis polnud,
kuid ma ideest saan aru ja seega ta oli asi omal ajal omal kohal. Toetasime
meiegi kohalikke poode
 |
Sõnum nii maoori kui inglise keeles |
oma rahapiskuga. Suveniiripoest leidsime ühe vahva
maoorimaski, lisaks pauakarbi puruga külmkapimagneti ning veel ühe sama seeria
kommipaki, mis Junctionistki – seekord siis lambapabulad. Ka väga uusmeremaalik
toode.
Sealt edasi jalutades jõudsimegi jõe äärde,
kus asus see maavärinaohvritele pühendatud memoriaal, mille avamistseremooniat
 |
Äsja avatud mälestuste sein |
me vilksamisi nägime kui esimesel õhtul linna söögikohta otsima tulime. Oi
Manawa Canterbury Maavärinaohvrite memoriaalseinal on ära toodud kõigi ohvrite
nimed ning see mälestusmärk koosneb tegelikult kahest osast. Ühel pool jõge on
siis see marmorsein, teisel pool aga, pargipuude vilus, on istumiskohad, kus
saab siis mõtiskleda ja mälestada. Üsna lihtne idee, aga väga sümboolne ja
kenasti välja kukkunud.
Kuna avamine oli tõesti toimunud 2 päeva
tagasi, siis lilli ja pärgasid (sh erinevate riikide saatkondadelt) oli seal
veel päris palju alles ning ka
 |
Veel üks vaade katedraali rusudele |
inimesi oli omajagu, kes seda paika uudistasid.
Memoriaal nähtud, olime põhimõtteliselt linnakeskuse ära vaadanud. Tagasi auto
poole jalutades sattusime veel ka sellele taastatud hispaania stiilis
tänavalõigule (New Regent Street), kus me esimesel õhtul söömas olime käinud.
Päevavalges oli see sama äge kui pimedas ja oli tõesti täiesti teistsugune, võrreldes
 |
New Regent Street |
ükskõik millise teise tänavaga Christchurchis. Seal jalutades selgus,
et naisel tekkinud sushiisu polnud see kana-kala assortii piisavalt kustutanud,
mistõttu võtsime veel ühe karbi. Poole
panime kohe nahka, ülejäänu võtsime sõidu peale kaasa.
Sellega sai meie Christchurchi külastus ka
otsa ning sõitsime põhja poole, Kaikoura linnakese suunas. Nagu enne mainisin,
oli maantee number 1
 |
Detailirohked fassaadid |
tol hetkel avatud Kaikourast lõuna suunas vaid kella
kuuest hommikul õhtul kella kaheksani. Esiti lendasid kilomeetrid väga kiiresti
ning ei olnud otseselt aru saada, et milles siin see probleem on. Aga kõik
muutus ligikaudu 30 kilomeetrit enne Kaikourat. Tee oli mitmes kohas täiesti
katki, mistõttu olid tehtud ajutised ümbersõidud. Ning seal, kus tee otseselt
katki polnud, nii teepiirded kui ka asfalt „lainetasid“ kilomeetrite kaupa ja
sellest tulenevalt oli suuresti kiirus ka piiratud 30 km/h.
Eriti karmiks läks asi siis, kui maantee
jõudis mägede vahelt rannikule. Teega paralleelselt jooksis raudtee (paiknes
kitsal ribal maantee ja mägede vahel) ning see oli muutunud täies ulatuses
 |
Ära vajunud teepiire |
kasutuskõlbmatuks. Paljudes kohtades olid rööpad ning tunnelid varingute tõttu
täielikult kivide ja muu sodiga kaetud ning seal, kus nad olid nähtaval,
lainetasid relsid kohati nagu Ameerika raudteel lõbustuspargis. See oli ikka täiesti
uskumatu vaatpilt – justkui keegi oleks rööpaid painutanud nii, nagu need
oleksid peenikesest alumiiniumtraadist.
Aga need varingud olid ulatunud mitmes kohas
ka sõiduteeni, sest oli näha, et teed on äsja puhastatud ja tegelikult need
puhastustööd alles kestsid, sest kohati oli avatud ainult üks sõidurada.
Sellistesse paikadesse
 |
Teel Kaikourasse |
oli veetud ka merekonteinereid, et blokeerida potentsiaalsete
täiendavate varingute tõttu kaljudelt teele paiskuvat sodi. Ning kaljud olid
kõrged, seega kui sealt midagi tulema hakkaks, võib asi päris kiirelt käest ära
minna.
Paljudes kohtades oli teepiire lihtsalt
kraavi ära vajunud ning maantee oli praguline ja väga tugevalt laines. Ega
viimasel paarikümnel kilomeetril naljalt vist sellist kohta ei olnudki, kus
võiks peale vaadata ja öelda, et see teelõik on täiesti korras. Kiiruspiirangud
ja öine tee sulgemine olid igati asjakohased meetmed.
Selle sügisese maarappumise tulemused
avaldusid ka kaldaäärses merevees. Kaikoura piirkond liikus värina tulemusena
ligikaudu meetri võrra kirdesse ja maapind tõusis keskmiselt 70 sentimeetrit.
Kõige paremini olid need tõususentimeetrid
 |
Kerkinud maapind |
nähtaval just rannikuvees, kus
paistsid selgelt välja kaljunukid, mida veel hiljuti kutsuti merepõhjaks.
Varasemalt väljaulatunud kaljudel olid märgatavad tõusu ja mõõna vaheldumise
poolt tekitatud jooned, kuid „värskel“ maismaal vastavad jooned puudusid.
Kokkuvõttes oli see põnev, kuid ka veidi
hirmutav sõit. Kuigi me selle reisi jooksul veel kordagi maa vappumist (isegi
kõige tillemat) polnud tunda saanud, siis viimase paari päeva jooksul nähtu
hoidis igatahes teadmise kuklas, et sellised asjad võivad iga hetk juhtuda.
Ning ilma ühegi hoiatuseta.
Bella Vista Kaikoura motell oli meie
ööbimiskoht kaheks ööks ning see
 |
Bella Vista Kaikoura motell |
sai broneeritud juba paar päeva tagasi. Sisse registreerimine
läks ludinal ning seekord saime oma raha eest (mida kulus 294 dollarit ja 30
senti) toa number 4, milles oli „ainult“ üks suur voodi, köök ja vannituba. Ei
ühtki lisatuba ega –voodit, ei teagi, kuidas sellises kitsikuses olla või magada. ☺ Vähemalt oli kõik laitmatult puhas ja
viisakas. Kuna õhtu oli taaskord ilus ja soe, siis otsustasime, et ei jää nelja
seina vahele vedelema, vaid läheme vaatame linnakese üle ning äkki leiab lausa
koha, kus naine saaks mekkida kohalikku spetsialiteeti – merivähki.
Arvestades hiljutist ülivõimast maavärinat,
oli Kaikoura üllatavalt ühes tükis. Vaid mõnel üksikul majal oli aed ümber
tõmmatud ning silt aia peal teavitas sellest, et hoone on ohtlik ja sisse minna
ei tohi. Üks sellistest oli näiteks linna kino. Kuid muus osas oli see täiesti
tavaline rannikulinnake kauni ranna, rannabaaride ja suvitajatega.
Esimene peatus oli linna söögiskeene väidetav
absoluutne tipp – Kaikoura Seafood BBQ nimeline söögikoht. No vähemalt nii
 |
Kaikoura Seafood BBQ |
internet kui raamatud olid sellest paigast täielikus vaimustuses. Linnas pidi
olema küll viisakamaid kohti (no näiteks selliseid, kus söögikohal oli katus
ja/või laudadel linad), kuid toidu mõistes väidetavalt Seafood BBQ-le vastast
pole. Ning kuna me kumbki ei toitu ei katustest ega ka lauakatetest, tundus
söögikoha valimine toidu kvaliteedi järgi igati loogiline. Kohale jõudes olime
siiski tsipa imestunud, et see gurmeetoidu
 |
Grill huugas |
Olümpos oligi suhteliselt suvaline
kiosk mere ääres (kui selline asi oleks asunud Eestis, siis oleks seal kohane
müüa lägaburksi ja tšeburekki), kuid ei hakanud konteinerrestorani välimuse
järgi hindama.
Kiire pilk menüüle näitas, et naise soovid
täituvad – merivähk oli saadaval. Ning merivähk
on Kaikouras tõesti suur teema, sest isegi linna nimi tähendab maoori
keeles „roog merivähjast“.
 |
"Gurmeeroog" merivähiga |
Siinsed homaarid olid suuruse mõttes selgelt kogukamad
kui Eestis kohatavad kivialused, kuid tegemist polnud samas ka elukatega, kes
sul sõraga suudaks jala puhtalt otsast kaksata. Rõhutamaks seda, et tegemist on
värske kraamiga, pidi vähjahuviline oma toidupoolise ise kioski kõrvalt
jääkastist välja valima. Poolikud homaarid maksid 27-35$, naine valis endale
välja isendi, millele oli juurde pandud silt numbriga 33,5.
 |
Nonoh |
Vähk näpus, läksid
sellega kioski teenindaja juurde, kes siis viskas selle ilge looma grillile teiste
molluskite juurde. Põhimõtteliselt oli seal võimalik valida igat masti
mereandide vahel, kui selline kiiks peaks juures olemas. Saadaval olid nii
karbid, kalad kui muud asjad, millele mina kohe nime ei oskakski panna.
Ütleme nii, et serveerimisstiil oli üsna
putkalik. Kapaga riisi, näpuga salatit, tükk praesaia ning lahmaki merivähk
sinna peale. Vähemalt anti päris taldrik ja metallist lauanõud. Nautida sai
seda eksklusiivrooga kioski kõrval asuvatel puidust pinkidel. Aga maitse osas
 |
Uusmeremaa merikaru |
ütles naine, et oli tõesti hea, söögikoha kiitjad ei olnud eksinud. Ning
arvestades toidu teatavat eksklusiivsust, sobis see hästi ka koduvabariigi
sünnipäeva tähistama. Sooja briisi käes mere ääres õhtueinet nautides tuli
nimelt järsku meelde, et Eesti riik sai 99 aastat vanaks. Palju õnne!
(Naisel) kõht täis, sõitsime Kaikoura
poolsaarekese päris tippu välja, vähemalt nii kaugele, kui autoteed jagus. Ühe
kohaliku vaatamisväärsuse
 |
Krussi keeratud kivid ja hülged |
eest hoiatasid varakult ka liiklusmärgid. Ütleme nii,
et väga tihti just ei näe silti, et „Ettevaatust, hülged“. Märk oli tegelikult
kaheti mõistetav – võis olla, et autojuhte hoiatati hüljeste eest, kuid vabalt
võis olla ka vastupidi. Ükskõik kumbapidi see mõeldud oli, siis niisama tühja
siin ei reklaamitud ja niipea, kui auto ära parkisime, märkasime ka rannikul
passivaid hülgeid. Või kui terminites täpne olla, siis uusmeremaa merikarusid.
Kuna oli tõusuperiood, siis väga lähedale
merikarudele minna ei saanud,
 |
Uhke vunts |
kuid vaatepilt oli igatahes väga efektne –
heledatel, maakoore liikumiste tõttu krussi keeratud kivide taustal õhtuvalguse
käes peesitamas karvased vurrulised. Ning neid oli tõesti palju, seega lubadus,
et Kaikoura on hea koht hüljeste vaatlemiseks, pidas paika. Mõnikord on nii, et
reklaamitakse küll välja, et üht või teist elajat võid kusagil näha, kuid tegelikult
pead nägemiseks mingil konkreetsel täiskuuööl katkise fööni ja peotäie
murakatega ühes täpses punktis näiteks kükke tegema.
Lisaks merikarudele (millegipärast
kangastuvad seda sõna kirjutades
 |
Harakkormoran |
kõrtsis lällavad kogukad madrused) piilus ühe
kivi tagant välja ka harakkormoran, kellest sain päris hea ülesvõtte. Esmane
tutvus faunaga tehtud, läksime linna poole tagasi. Homne plaan sisaldas
täpsemat tutvuse tegemist selle rannikuga ja siis lootsime hülgeid ka lähemalt
näha.
Õhtu lõpuks astusime läbi Kaikoura New Worldi
supermarketist, et tubasele peolauale ka midagi head leida. See küll päris
kiluleib ei olnud, aga üks äge keeksi moodi puuviljakook, milles leidus ka
ohtralt rosinaid, tundus asja ära ajavat
küll. Lisaks veel veiseliha pirukat, päris tomatite maitsega tomatid,
viinamarju, ananassi, õlut ja nii edasi – varusid mitmeks päevaks. Motellis
tegime ühe skaibikõne pidupäevahõngulisse kodumaa hommikusse ning pärast seda
tarbisimegi soetatud toidukraami, televiisoris taustaks jooksmas Te Matatini
võistluspäeva parimad palad. Ütleks nii, et see vaatepilt oli palju põnevam kui
traditsiooniline pingviinide paraad ning oluliselt lõbusam kui tüüpiline
pidulik aastapäevakontsert.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar